Królowa kasz – kasza jaglana

3 mar 2014 przez

Królowa kasz – kasza jaglana

Śmiało mogę powiedzieć, że kasza jaglana to królowa kasz! Coraz częściej gości na naszych stołach, ze względu na szereg cennych właściwości jakie posiada. Postaram się pokrótce przybliżyć wam, dlaczego kasza jaglana powinna znaleźć się w naszym codziennym menu.

  • Zacząć należy od tego, iż jest idealnym źródłem energii, dzięki czemu świetnie sprawdzi się na śniadanie. Dodając do niej owoce i orzechy stworzycie niezwykle wartościowe i sycące danie na początek dnia. Moja ulubiona wersja zawiera prażone jabłka, żurawinę lub rodzynki, orzechy włoskie, laskowe lub migdały oraz odrobinę cynamonu. Musicie spróbować!
  • Kasza jaglana jest wolna od glutenu, dzięki czemu można podawać ją osobom cierpiącym na celiakię (nietolerancję glutenu).

    Obecnie coraz więcej ludzi zdrowych decyduje się na wyeliminowanie ze swojej diety produkty zawierające gluten.

  • Dostarcza pełnowartościowego białka.
  • Ma właściwości rozgrzewające (zalecana przy przeziębieniach, infekcjach) i odkwaszające organizm – kasza jaglana jest zasadotwórcza (większość pożywienia, które spożywamy na co dzień jest kwasotwórcze).
  • Pomimo tego, iż jest stosunkowo kaloryczna (tak jak wszystkie kasze) polecana jest osobom będącym na diecie, gdyż dzięki obecności krzemu poprawia przemianę materii. Ma on także zbawienny wpływ na nasze stawy, oraz wygląd włosów, paznokci i skóry.
  • Jedząc kaszę jaglaną dostarczamy naszemu organizmowi między innymi witaminy z grupy B (przyczynia się do prawidłowego rozwoju układu nerwowego, poprawia koncentrację) i E, a także żelazo, potas, cynk, wapń.
  • Jest lekkostrawna, dzięki czemu polecana jest osobom mającym problemy z wątrobą, czy trzustką. Ponadto kleiki z kaszy jaglanej są zalecane osobom cierpiącym na choroby przewodu pokarmowego, oraz po operacjach.
  • Warto zaznaczyć, że kasza jaglana spowalnia pracę hormonu tarczycy, zawiera enzym hamujący wchłanianie jodu. Z tego też powodu nie powinno jej jeść się codziennie.

 

Przepisów na wykorzystanie kaszy jaglanej jest ogrom! Mi najbliższa jest wersja na słodko na śniadanie. Tak jak do owsianki, tak i do jaglanki możecie dodać co tylko zapragniecie. Owoce, orzechy i przyprawy (cynamon, kardamon, imbir) to standard, który zawsze się sprawdza i smakuje idealnie. Kaszę jaglaną możecie wykorzystać jako dodatek do duszonych mięs, sałatek, zup, zapiekanek czy deserów.

Zachęcam do eksperymentowania i smakowania:)

 

Ostatnie Wpisy